Däcken i Formel 1 är en viktig del av bilens prestanda och påverkar hastighet, acceleration, grepp och hanterbarhet. De är också en viktig faktor för att säkerställa förarens säkerhet under loppet.
Ett Formel 1-däck är konstruerat för att hålla en sträcka på högst 200 km, vilket innebär att minst ett däckbyte behövs under ett lopp som vanligtvis är ca 300 km. Torrdäcken var tidigare tvungna att ha fyra skåror med visst avstånd mellan och visst djup, men från och med säsongen 2009 är slicks åter tillåtna. Förarna har också tillgång till regndäck, som klarar av att pressa undan 85 liter vatten per sekund, men dessa får endast användas om banan förklarats som våt av tävlingsledningen.
FIA väljer en ensam leverantör av däck för varje säsong, och sedan 2011 har Pirelli varit den enda däckleverantören i Formel 1. Pirelli tillhandahåller olika typer av däck för olika banförhållanden, men från 2021 har de förenklat sitt däcksystem så att det bara finns tre olika däcktyper att an under ett lopp: röd (mjukast), gul (medium) och vit (hårdast). Detta gör det lättare för fans att förstå strategin under ett race.
Vad är Formel 1-däcken tillverkade av?
Formel 1-däck är tillverkade av en gummiblandning som är en hemlighet och varierar mellan de olika däcktillverkarna. Däcken består också av ett antal andra komponenter som armeringslager, stål- eller kevlarbälten och en inre slang. De olika delarna i däcket är konstruerade för att klara av de höga hastigheter och krafter som förekommer i Formel 1, samtidigt som de ska erbjuda maximalt grepp och slitstyrka under olika väderförhållanden.
De olika däcken i formel 1
Det finns totalt sju olika typer av däck, som är optimala under vissa förhållanden på banan.
Torrdäcken är indelade i tre olika typer:
- Hårda däck (vit färg) – håller längst och ger mindre grepp på banan.
- Mediumdäck (gul färg) – något mjukare än de hårda däcken, ger bättre grepp men slits snabbare.
- Mjuka däck (röd färg) – är de mjukaste och ger mest grepp men slits snabbast.
Sedan 2016 har Pirelli även introducerat två extra mjuka däcktyper:
- Ultrasoft däck (lila färg) – är ännu mjukare än de mjuka däcken och har högre greppnivå, men slits ännu snabbare än de andra mjuka däcktyperna.
- Hypersoft däck (rosa färg) – är ännu mjukare än ultrasoft däcken och ger högsta greppnivån, men slits snabbast av alla däcktyperna.
Regndäcken är märkta med blå färg och finns i två varianter:
- Intermediatedäck (grön färg) – som är lämpliga för våta banor med där vattenpölar inte bildas lika frekvent.
- Fullvåta regndäck (blå färg) – som har bäst grepp på riktigt blöta banor.
Sedan 2021 har Pirelli förenklat sitt däcksystem och använder endast tre däcktyper vid varje race: hård, medium och mjuk, tidigare var det fem olika däcktyper. Dessa däck är märkta med vit, gul och röd färg, för att de som tittar ska enklare hålla reda på vad för typ av däck stallen har valt.
Hur långt tid tar det att byta däck under ett pitstop?
Bytet av däck under en pitstop i Formel 1 tar vanligtvis mellan 2-3 sekunder. Det är en snabb och högpresterande process där ett team av mekaniker utför flera uppgifter samtidigt, inklusive att ta bort det gamla däcket, sätta på det nya däcket, och justera lufttrycket. Däcken är en viktig del av Formel 1-bilarnas prestanda och strategin kring när man ska byta däck är avgörande för att maximera hastighet och säkerhet under loppet.
Varför behöver man byta däck?
Man behöver byta däck under ett Formel 1-lopp eftersom däcken slits snabbt under loppet på grund av höga hastigheter, snabba accelerationer och bromsningar. Ett formel 1-däck är konstruerat att hålla en sträcka på högst 200 km och eftersom ett lopp är vanligtvis längre än så, krävs minst ett däckbyte. Dessutom är däcken speciellt utformade för att fungera optimalt under olika förhållanden såsom torrt eller vått väder, och däcktypen som används kan påverka prestandan av fordonet och dess hantering på banan.