Inom formel 1 finns det många regler som styr allt från hur loppen går till poängräkning och hur bilen får konstrueras för att godkännas. Det finns därmed mycket att läsa på för att förstå hur loppen går till och vad stallen behöver tänka på. Nedan går jag igen några regler som är bra att känna till.
Notera att vissa av dessa regler kan ändras från säsong till säsong.
Tävlingshelgens utformning
Ett bra ställe att börja är tävlingshelgen, som sedan avslutas med själva loppen. Tävlingshelgen består vanligtvis av två fria träningar på fredagen, en fri träning och kvalificering på lördagen och själva loppet på söndagen. Kvalificeringen bestämmer sedan startordningen för loppet.
Regler för formel 1-loppet
- Loppets längd: Ett standard Formel 1-lopp har en bestämd längd av 305 km, förutom Monacos Grand Prix, som är 260 km. Ett lopp kan inte pågå längre än två timmar. Om loppet av någon anledning inte har avslutats inom två timmar kommer det att avslutas efter det varvet som leder till att tidsgränsen överskrids.
- Startprocedur: Förarna gör en uppvärmningsrunda innan de ställer upp på startgriden i den ordning de kvalificerade sig. När alla bilar är på plats startar en ljussekvens. När alla fem röda ljusen är tända, hålls de tända en kort stund innan de släcks, vilket signalerar starten av loppet.
- Pitstops: Det finns inget obligatoriskt antal pitstops, men på grund av däckreglerna (som kräver att förare använder minst två olika däckskompounder under torra lopp) kommer alla förare i praktiken att göra minst ett pitstop.
- Poängsystem: De tio bästa förarna (och deras team) får poäng enligt följande skala:
- 1:a plats: 25 poäng
- 2:a plats: 18 poäng
- 3:e plats: 15 poäng
- 4:e plats: 12 poäng
- 5:e plats: 10 poäng
- 6:e plats: 8 poäng
- 7:e plats: 6 poäng
- 8:e plats: 4 poäng
- 9:e plats: 2 poäng
- 10:e plats: 1 poäng
- Säkerhetsbil: Om det uppstår en situation på banan som anses osäker kan en säkerhetsbil kallas ut. Förarna måste då bilda en kö bakom säkerhetsbilen och ingen omkörning är tillåten tills säkerhetsbilen återvänder till depån.
- Röd flagg: Om loppet avbryts av någon anledning (till exempel dåligt väder eller en allvarlig olycka), visas en röd flagg. Beroende på när loppet avbryts och om det kan återupptas kan resultaten räknas från antingen det senaste varvet innan flaggan visades eller efter ett omstartat lopp.
- Blå flagg: När en förare visar en blå flagg betyder det att de ska låta en snabbare bil passera. Detta händer vanligtvis när en förare är på väg att varvas.
- Minimumstid: Varje förare måste slutföra loppet inom 110% av vinnarens tid för att kvalificera sig och räknas som en avslutad förare.
- Teknisk kontroll: Bilar kontrolleras före och efter loppet för att säkerställa överensstämmelse med tekniska regler.
Regler för Parc fermé
”Parc fermé” är ett franskt uttryck som bokstavligen översätts till ”stängd park” eller ”låst park”. I Formel 1 används termen för att beskriva den period då bilarna är under FIA:s övervakning och inga större ändringar får göras på dem.
Här är några nyckelpunkter om ”Parc fermé” i Formel 1:
- Start av Parc fermé: När en bil kör ut ur garaget för att delta i kvalificeringen placeras den officiellt i ”Parc fermé” -läget. Från den punkten är de tekniska förändringarna som kan göras på bilen starkt begränsade till dess att loppet är avslutat.
- Restriktioner: Under ”Parc fermé” -perioden får teamen inte göra några ändringar på bilen som skulle ändra bilens prestanda. De får till exempel inte ändra på aerodynamiken, fjädringsinställningar, växellådsförhållandet eller motorens mjukvara.
- Undantag: Vissa underhållsarbeten kan utföras med FIA:s godkännande, såsom byte av skadade delar (under förutsättning att de ersätts med identiska delar), påfyllning av olja eller kylvätska och byte av däck.
- Efter Loppet: Efter att loppet är avslutat fortsätter ”Parc fermé” -reglerna att gälla tills bilar har passerat tekniska kontroller av FIA eller släppts av FIA:s tekniska delegerade. Denna efterkontroll ser till att bilarna fortfarande uppfyller alla tekniska regelkrav och att inga olovliga ändringar har gjorts.
- Avsikt: Syftet med ”Parc fermé” -reglerna är att garantera att alla team tävlar under lika villkor under kvalificeringen och loppet. Det förhindrar team från att använda en speciell bilinställning för kvalificeringen och sedan ändra den för loppet, vilket kan ge dem en otillbörlig fördel.
Om ett team bryter mot ”Parc fermé” -reglerna kan de straffas med bland annat tidstillägg, förlust av startposition eller diskvalifikation från resultatet.
Läs mer om bilens konstruktion >
Regler för olika flaggor
Det finns många olika färger och utseende på flaggor som kan användas under loppe. Vanliga flaggor, förutom de ovannämnda, är gul flagg för fara på banan och sedan grön flagg när loppet kan fortsätta igen. Och sen givetvis den klassiska vit/svart-rutiga flaggan som visas vid målgång.
Se nedan för de vanligaste flaggorna som man bör känna till
- Grön flagg: Banan är fri och klar. Tidigare hinder eller fara har rensats.
- Gul flagg: Varning för fara på banan, t.ex. en krasch, en bil som har stannat, olja eller skräp på banan. När en gul flagg visas måste förarna sänka hastigheten och förbereda sig för att undvika ett hinder. Overtaking är förbjudet tills föraren har passerat det drabbade området.
- Dubbel gul flagg: Större fara än med en enkel gul flagg. Det indikerar att förarna kan behöva stanna.
- Blå flagg: Denna visas för en förare som är på väg att varvas. Föraren måste låta den snabbare bilen passera vid närmsta säkra tillfälle.
- Röd flagg: Loppet eller sessionen har stoppats, oftast på grund av ett stort hinder på banan eller dåliga väderförhållanden. Förarna måste sakta ner och återvända till depån eller en angiven plats på banan.
- Svart flagg: Denna visas tillsammans med en förares nummer och betyder att föraren måste återvända till depån omedelbart och är diskvalificerad från loppet, ofta på grund av ett regelbrott.
- Svart flagg med ett orange cirkel i mitten (ofta kallad ”meatball flag”): Denna visas tillsammans med en förares nummer och informerar föraren om ett tekniskt problem med deras bil. Föraren måste återvända till depån.
- Svartvit flagg i skakade mönster: Denna visas tillsammans med en förares nummer och varnar för osportsligt beteende. Detta betraktas som en ”slutlig varning” innan ytterligare åtgärder vidtas.
- Vit flagg: Används för att indikera att ett långsammare fordon, som en kran eller säkerhetsbil, är på banan framför.
- Svartvit-rutig flagg: Målgång. Loppet eller sessionen är över.
- Röd och gul randig flagg: Varnar förare om dåligt grepp på grund av olja, vatten eller skräp på banan.
Olika däck som får användas
Däcken är en viktig del i hur väl en bil kan prestera under de tuffa förhållandena under ett race. Och givetvis finns det regler som omgärdar även däcken, vad de får tillverkas av för material och till och med märke.
- Däckleverantör: Pirelli är i skrivandets stund den leverantören som alla måste använda för sina däck.
- Typ av däck:
- Pirelli tillhandahåller tre olika torrvädersdäck vid varje lopp: mjuka, medelhårda och hårda (benämnda av färgkodning på däckssidorna).
- Det finns också två typer av däck för vått väder: intermediära (för lätt regn eller fuktiga förhållanden) och fulla regndäck (för kraftigare regn).
- Vilka däck som får användas under en tävlingshelg:
- Pirelli väljer vilka tre torrvädersdäckskompounder som ska användas vid varje Grand Prix.
- Förare får tretton set däck för en helg: två som valts av Pirelli (av vilka ett måste användas i loppet) och elva valda av teamen själva inom de tillgängliga kompounderna.
- Kvalificerings- och loppregler:
- Det däckset som en förare använder för att sätta sitt snabbaste varv i Q2 (den andra delen av kvalificeringen) måste också användas för att starta loppet. Detta gäller endast för de tio främsta på startgridden. De övriga förarna kan välja vilket av deras kvarvarande däckset de vill starta med.
- Under loppet måste förarna använda minst två olika däckskompounder. Om loppet blir ett regnlopp (där våtdäck används) upphävs detta krav.
- Livslängd och antal däck:
- Däckens livslängd är begränsad. Medan teamen har en viss flexibilitet när det gäller däckval under en helg, är antalet däckset begränsat, vilket tvingar teamen att strategiskt planera när och hur länge de använder varje däckset.
Sammanfattningsvis
Det finns som jag nämnde i inledningen många olika regler att känna till och ovan är bara ett axplock. Men förhoppningsvis blev du lite klokare på vägen och känner att du har lite bättre koll på hur loppen går till.