Datum: 20 Juli 2014
Bana: Hockenheimring
Första Grand Prix: 1926 (1970 på Hockenheimring)
Antal varv: 67
Banlängd: 4.574 km
Loppets längd: 306.458 km
Tysklands GP har körts ända sedan 1926 med undantag för ett par år och blev en deltävling i F1-VM 1951. Den 18-20 juli är det dags igen. Då siktar Nico Rosberg på att ta en hemmaseger för Mercedez och utöka ledningen, då Lewis Hamilton bara är fyra poäng efter honom. Detta på grund Hamiltons seger i Storbritanniens GP, där han knappade in på sin stallkamrat.
Enligt oddsen ser det dock ut som att Lewis Hamilton tar hem även detta lopp. Ett vinnarspel på honom ger låga 1,60 gånger pengarna hos Unibet. Oddset för vinst till Nico Rosberg är satt till 2,50.
Hos Caterham har skett förändringar i ledningen efter försäljningen, men Marcus Ericsson kommer att vara på plats i Tysklands GP. Ett vinnarspel på Marcus Ericsson ger dock 5001 gånger pengarna, men förhoppningsvis kommer han att kunna ta hem en poäng. Det såg lovande ut i förra loppet, tills han blev tvungen att bryta.
Tysklands GP 2014 körs på Hockenheim
Sedan 2008 körs Tysklands GP vartannat år på Hockenheimring och vartannat år på Nürburgring. I år kommer loppet att äga rum på Hockenheimring, en bana som Fernando Alonso har vunnit på vid tre tillfällen tidigare. Två av dessa segrar har varit för hans nuvarnande stall Ferrari, så nu siktar han på en repris. Säsongen har dock varit lite svajig för Alonso.
Även Lewis Hamilton har vunnit på banan vid ett tillfälle och han har också vunnit Tysklands GP på Nürburgring.
Hockenheimring är en ganska snabb bana och första gången Formel 1 arrangerades här var 1970. Innan dess arrangerades loppen på Nürburgring, förutom vid ett tillfälle då motorsportsbanan AVUS användes. Det betyder att för att ha arrangerats över 70 gånger har Tysklands GP en ganska stabil historia med endast tre banor.
Banan AVUS användes under det första Tysklands Grand Prix, men som tidigare har nämnts var inte det loppet en deltävling i F1-VM då. Vid det tillfället vann tysken Rudolf Caracciola. Han är för övrigt är föraren med flest segrar i Tysklands GP, nämligen sex stycken. Banan ansågs för farlig, framförallt efter en krasch som dödade tre människor, och det var orsaken att loppet flyttades. 1959 användes den igen och då till ett officiellt F1-lopp.
Anledningen till att Tysklands GP blev en deltävling i F1-VM först 1951 var på grund av att Västtyskland, där loppet hölls, var bannlyst från att medverka i interationella event precis efter andra världskriget.
Resultat Tysklands GP
Kval
Nr | Förare | Stall | Kval 1 | Kval 2 | Kval 3 | |
1 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:17.631 | 1:17.109 | 1:16.540 |
2 | 77 | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 1:18.215 | 1:17.353 | 1:16.759 |
3 | 19 | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:18.381 | 1:17.370 | 1:17.078 |
4 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | 1:18.260 | 1:17.788 | 1:17.214 |
5 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 1:18.117 | 1:17.855 | 1:17.273 |
6 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:18.194 | 1:17.646 | 1:17.577 |
7 | 14 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:18.389 | 1:17.866 | 1:17.649 |
8 | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | 1:18.530 | 1:18.103 | 1:17.965 |
9 | 27 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | 1:18.927 | 1:18.017 | 1:18.014 |
10 | 11 | Mexico Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:18.916 | 1:18.161 | 1:18.035 |
11 | 22 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:18.425 | 1:18.193 | |
12 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:18.534 | 1:18.273 | |
13 | 25 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault | 1:18.496 | 1:18.285 | |
14 | 21 | Mexico Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari | 1:18.739 | 1:18.787 | |
15 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault | 1:18.894 | 1:18.983 | |
16 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:18.683 | Ingen tid | |
17 | 99 | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari | 1:19.142 | ||
18 | 17 | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | 1:19.676 | ||
19 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | 1:20.195 | ||
20 | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham-Renault | 1:20.408 | ||
21 | 4 | Max Chilton | Marussia-Ferrari | 1:20.489 | ||
107% tid: 1:23.065 | ||||||
NC | 9 | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | Ingen tid |
Race
Nummer | Förare | Stall | Varv | Tid | Poäng | |
1 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes | 67 | 1:33:42.914 | 25 |
2 | 77 | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 67 | +20.789 | 18 |
3 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 67 | +22.530 | 15 |
4 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 67 | +44.014 | 12 |
5 | 14 | Fernando Alonso | Ferrari | 67 | +52.467 | 10 |
6 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 67 | +52.549 | 8 |
7 | 27 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | 67 | +1:04.178 | 6 |
8 | 22 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 67 | +1:24.711 | 4 |
9 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | 66 | +1 varv | 2 |
10 | 11 | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 66 | +1 varv | 1 |
11 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 66 | +1 varv | |
12 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | 66 | +1 varv | |
13 | 25 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault | 66 | +1 varv | |
14 | 21 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari | 66 | +1 varv | |
15 | 17 | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | 66 | +1 varv | |
16 | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham-Renault | 65 | +2 varv | |
17 | 4 | Max Chilton | Marussia-Ferrari | 65 | +2 varv | |
18 | 9 | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | 65 | +2 varv | |
Ret | 99 | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari | 47 | ||
Ret | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | 44 | ||
Ret | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault | 26 | ||
Ret | 19 | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 0 |
Tidigare vinnare i Tysklands GP
År | Bana | Förare | Tillverkare | Land |
2014 | Hockenheimring | Nico Rosberg | Mercedes | Tyskland |
2013 | Nürburgring | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | Tyskland |
2012 | Hockenheimring | Fernando Alonso | Ferrari | Spanien |
2011 | Nürburgring | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | Storbritannien |
2010 | Hockenheimring | Fernando Alonso | Ferrari | Spanien |
2009 | Nürburgring | Mark Webber | Red Bull-Renault | Australien |
2008 | Hockenheimring | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | Storbritannien |
2007 | Loppet ersatt av Europas Grand Prix | |||
2006 | Hockenheimring | Michael Schumacher | Ferrari | Tyskland |
2005 | Hockenheimring | Fernando Alonso | Renault | Spanien |
2004 | Hockenheimring | Michael Schumacher | Ferrari | Tyskland |
2003 | Hockenheimring | Flag of Colombia Juan Pablo Montoya | Williams-BMW | Colombia |
2002 | Hockenheimring | Michael Schumacher | Ferrari | Tyskland |
2001 | Hockenheimring | Ralf Schumacher | Williams-BMW | Tyskland |
2000 | Hockenheimring | Rubens Barrichello | Ferrari | Brasilien |
1999 | Hockenheimring | Eddie Irvine | Ferrari | Storbritannien |
1998 | Hockenheimring | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Finland |
1997 | Hockenheimring | Gerhard Berger | Benetton-Renault | Österrike |
1996 | Hockenheimring | Damon Hill | Williams-Renault | Storbritannien |
1995 | Hockenheimring | Michael Schumacher | Benetton-Renault | Tyskland |
1994 | Hockenheimring | Gerhard Berger | Ferrari | Österrike |
1993 | Hockenheimring | Alain Prost | Williams-Renault | Frankrike |
1992 | Hockenheimring | Nigel Mansell | Williams-Renault | Storbritannien |
1991 | Hockenheimring | Nigel Mansell | Williams-Renault | Storbritannien |
1990 | Hockenheimring | Ayrton Senna | McLaren-Honda | Brasilien |
1989 | Hockenheimring | Ayrton Senna | McLaren-Honda | Brasilien |
1988 | Hockenheimring | Ayrton Senna | McLaren-Honda | Brasilien |
1987 | Hockenheimring | Nelson Piquet | Williams-Honda | Brasilien |
1986 | Hockenheimring | Nelson Piquet | Williams-Honda | Brasilien |
1985 | Nürburgring | Michele Alboreto | Ferrari | Italien |
1984 | Hockenheimring | Alain Prost | McLaren-TAG | Frankrike |
1983 | Hockenheimring | René Arnoux | Ferrari | Frankrike |
1982 | Hockenheimring | Patrick Tambay | Ferrari | Frankrike |
1981 | Hockenheimring | Nelson Piquet | Brabham-Ford | Brasilien |
1980 | Hockenheimring | Jacques Laffite | Ligier-Ford | Frankrike |
1979 | Hockenheimring | Alan Jones | Williams-Ford | Australien |
1978 | Hockenheimring | Mario Andretti | Lotus-Ford | USA |
1977 | Hockenheimring | Niki Lauda | Ferrari | Österrike |
1976 | Nürburgring | James Hunt | McLaren-Ford | Storbritannien |
1975 | Nürburgring | Carlos Reutemann | Brabham-Ford | Argentina |
1974 | Nürburgring | Clay Regazzoni | Ferrari | Schweiz |
1973 | Nürburgring | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford | Storbritannien |
1972 | Nürburgring | Jacky Ickx | Ferrari | Belgien |
1971 | Nürburgring | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford | Storbritannien |
1970 | Hockenheimring | Jochen Rindt | Lotus-Ford | Österrike |
1969 | Nürburgring | Jacky Ickx | Brabham-Ford | Belgien |
1968 | Nürburgring | Jackie Stewart | Tyrrell | Storbritannien |
1967 | Nürburgring | Denny Hulme | Brabham-Repco | Australien |
1966 | Nürburgring | Jack Brabham | Brabham-Repco | Australien |
1965 | Nürburgring | Jim Clark | Lotus-Climax | Storbritannien |
1964 | Nürburgring | John Surtees | Ferrari | Storbritannien |
1963 | Nürburgring | John Surtees | Ferrari | Storbritannien |
1962 | Nürburgring | Graham Hill | BRM | Storbritannien |
1961 | Nürburgring | Stirling Moss | Lotus-Climax | Storbritannien |
1960 | Ingen tävling | |||
1959 | AVUS | Tony Brooks | Ferrari | Storbritannien |
1958 | Nürburgring | Tony Brooks | Vanwall | Storbritannien |
1957 | Nürburgring | Juan Manuel Fangio | Maserati | Argentina |
1956 | Nürburgring | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Argentina |
1955 | Ingen tävling | |||
1954 | Nürburgring | Juan Manuel Fangio | Mercedes-Benz | Argentina |
1953 | Nürburgring | Nino Farina | Ferrari | Italien |
1952 | Nürburgring | Alberto Ascari | Ferrari | Italien |
1951 | Nürburgring | Alberto Ascari | Ferrari | Italien |
1950 | Nürburgring | Alberto Ascari | Ferrari | Italien |
1940-1949 | Inga tävlingar | |||
1939 | Nürburgring | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz | Tyska Riket |
1938 | Nürburgring | Richard Seaman | Mercedes-Benz | Storbritannien |
1937 | Nürburgring | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz | Tyska Riket |
1936 | Nürburgring | Bernd Rosemeyer | Auto Union | Tyska Riket |
1935 | Nürburgring | Tazio Nuvolari | Alfa Romeo | Italien |
1934 | Nürburgring | Hans Stuck | Auto Union | Tyskland |
1933 | Ingen tävling | |||
1932 | Nürburgring | Rudolf Caracciola | Alfa Romeo | Tyskland |
1931 | Nürburgring | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz | Tyskland |
1930 | Ingen tävling | |||
1929 | Nürburgring | Louis Chiron | Bugatti | Monte Carlo |
1928 | Nürburgring | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz | Tyskland |
Nürburgring | Christian Werner | Mercedes-Benz | Tyskland | |
1927 | Nürburgring | Otto Merz | Mercedes-Benz | Tyskland |
1926 | AVUS | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz | Tyskland |